Aankoop gronden technische dienst op Doorn Noord: nood aan nieuwbouw maar geen verspilling
16 Februari 2026
De gemeenteraad van Ninove keurde de aankoop goed van de laatste drie gronden op Doorn-Noord, goed voor maar liefst 5,5 miljoen euro. Voor Groen is er absoluut nood aan een moderne en professionele huisvesting voor onze technische dienst. Het huidige patrimonium is verouderd en versnipperd. Een gecentraliseerde, efficiënte site is absoluut nodig. Ook de locatie Doorn-Noord is op zich logisch gekozen: goed bereikbaar en bedoeld voor tewerkstelling, niet voor louter opslagloodsen.
Maar nood aan modernisering betekent niet dat we met Groen een blanco cheque uitschrijven.
Hoeveel ruimte is écht nodig?
Vandaag gebruikt de technische dienst, verspreid over verschillende locaties, ongeveer 2,1 hectare (6.500 m² bebouwd en 14.600 m² onbebouwd).
Het bestuur wil nu ongeveer 3,7 hectare aankopen. Dat is bijna het dubbele van wat vandaag effectief wordt benut. Zelfs als we rekening houden met extra ruimtebehoefte — stel 30% meer door centralisatie en toekomstige noden — dan nog kom je uit op twee loten, niet drie. Toch wil het bestuur ook het laatste perceel van bijna 900.000 euro aankopen.
Wat zegt Solva?
Tijdens de commissie bleek na een vraag van raadslid Jordy De Dobbeleer dat er een studie bestaat van Solva, de intercommunale die steden begeleidt bij infrastructuur- en stedenbouwkundige projecten.
In dat document — dat merkwaardig genoeg “niet gevalideerd” werd — stelt Solva:
- Dat een nieuwe, gecentraliseerde technische dienst nodig is
- Dat vergelijkbare steden zoals Lokeren (50.000 inwoners) en Dendermonde (47.000 inwoners) werken met 1,5 tot 2 hectare
- Dat twee loten op Doorn-Noord (9B en 10) ruim volstaan
- Dat met doordacht ruimtegebruik zelfs voldoende marge mogelijk is
Waarom werd dat document niet gevalideerd? Waarom wordt een studie die niet in het kraam past, naast zich neergelegd? Transparantie vraagt dat alle relevante informatie mee op tafel ligt — ook wanneer die kritisch is voor het bestuur.
Voor Groen moeten publieke middelen verstandig besteed worden. Nu wordt opnieuw bijna 900.000 euro extra uitgegeven aan grond waarvan zelfs Solva zegt dat die niet noodzakelijk is. "Laat ons dus stoppen met het discours dat er “geen geld is”. Er is wel degelijk geld. De vraag is: besteden we het verstandig?"
Voor Groen is het duidelijk:
👉 Investeer in een moderne technische dienst.
👉 Koop wat nodig is.
👉 Verspil geen publieke middelen aan overbodige gronden.
Wat niet nodig is voor de stad, kan ruimte bieden aan lokale ondernemers.
Goed bestuur betekent keuzes maken. En vooral: verantwoord omgaan met belastinggeld.
Groen keurde de aankoop van de 3 gronden niet goed en onthield zich.