28 sep 2016

Mitiska weet het zelf niet meer...

  Zo prutsen met cijfers dat je er op den duur zelf niet meer aan uit kan, dat overkomt de initiatiefnemer achter het winkelcentrum dat langs de Brakelsesteenweg gepland is. Die stuurde een vlammende mail naar de pers want onze bewering dat de Brakelsesteenweg zou dichtslibben was volledig uit de lucht gegrepen. Volgens de ontwikkelaar wordt de maximumcapaciteit van de N8 op geen enkel piekmoment overschreden. "De cijfers uit zijn eigen studie spreken dat echter tegen. Tel je het huidig aantal voertuigen op bij het aantal inkomende en vertrekkende voertuigen van het winkelcentrum, dan wordt de maximumcapaciteit van de N8 elke weekdag na 17u overschreden met 15% en op zaterdagnamiddag haast permanent met een piek van 20% tussen 15u en 16u," vertelt schepen van Mobiliteit Wouter Vande Winkel. Onze inschatting? Het studiebureau zag over het hoofd dat door de ontsluiting via keerlussen i.p.v. rotondes het rijvak richting Brakel per definitie door elk inkomend en vertrekkend voertuig wordt belast.

Onderaan vindt u de tabel die we opstelden op basis van de cijfers uit de mobiliteitsstudie besteld door de ontwikkelaar. U ziet achtereenvolgens het tijdstip (WD voor weekdag en ZA voor zaterdag met opgave van het uur), het aantal inkomende en vertrekkende voertuigen en de overschrijding van de maximumcapaciteit in absolute cijfers en in percentage.  ?

 

Telling 2012

Inkomend

Uitgaand

Totaal

CO absoluut

CO in %

WD U17

1044

159

172

1375

175

+14,6

WD U18

1025

31

84

1140

-60

-5

ZA U14

801

294

293

1388

188

+15,7

ZA U15

828

311

304

1443

243

+20,3

ZA U16

771

294

301

1366

166

+13,9

ZA U17

807

245

265

1317

117

+9,8