Mitiska weet het zelf niet meer...
28 September 2016
Zo prutsen met cijfers dat je er op den duur zelf niet meer aan uit kan, dat overkomt de initiatiefnemer achter het winkelcentrum dat langs de Brakelsesteenweg gepland is. Die stuurde een vlammende mail naar de pers want onze bewering dat de Brakelsesteenweg zou dichtslibben was volledig uit de lucht gegrepen. Volgens de ontwikkelaar wordt de maximumcapaciteit van de N8 op geen enkel piekmoment overschreden. "De cijfers uit zijn eigen studie spreken dat echter tegen. Tel je het huidig aantal voertuigen op bij het aantal inkomende en vertrekkende voertuigen van het winkelcentrum, dan wordt de maximumcapaciteit van de N8 elke weekdag na 17u overschreden met 15% en op zaterdagnamiddag haast permanent met een piek van 20% tussen 15u en 16u," vertelt schepen van Mobiliteit Wouter Vande Winkel. Onze inschatting? Het studiebureau zag over het hoofd dat door de ontsluiting via keerlussen i.p.v. rotondes het rijvak richting Brakel per definitie door elk inkomend en vertrekkend voertuig wordt belast.
Onderaan vindt u de tabel die we opstelden op basis van de cijfers uit de mobiliteitsstudie besteld door de ontwikkelaar. U ziet achtereenvolgens het tijdstip (WD voor weekdag en ZA voor zaterdag met opgave van het uur), het aantal inkomende en vertrekkende voertuigen en de overschrijding van de maximumcapaciteit in absolute cijfers en in percentage. ?
Telling 2012 |
Inkomend |
Uitgaand |
Totaal |
CO absoluut |
CO in % |
|
WD U17 |
1044 |
159 |
172 |
1375 |
175 |
+14,6 |
WD U18 |
1025 |
31 |
84 |
1140 |
-60 |
-5 |
ZA U14 |
801 |
294 |
293 |
1388 |
188 |
+15,7 |
ZA U15 |
828 |
311 |
304 |
1443 |
243 |
+20,3 |
ZA U16 |
771 |
294 |
301 |
1366 |
166 |
+13,9 |
ZA U17 |
807 |
245 |
265 |
1317 |
117 |
+9,8 |