Nieuw parkeerbeleid

12 Februari 2014

Nieuw parkeerbeleid

Nieuw parkeerbeleid combineert aangenamere binnenstad met belangen lokale middenstand. In januari werd het nieuwe parkeerbeleid goedgekeurd op de gemeenteraad. Dat beleid moet meer vrije parkeerplaatsen in het commercieel centrum van de stad creëren  en de stad autoluwer en dus aangenamer maken.Dat het in Ninove niet eenvoudig is parkeerplaats te vinden op drukke momenten, is een understatement. Zeker in het commercieel hart van de stad (Oudstrijdersplein tot Geraardsbergsestraat en Kaardeloodstraat en Centrumlaan) is het zelfs op rustige momenten vaak lang zoeken naar een plekje. Ook de buitenwijken (omgeving stadspark, Preulegem, Nederwijk & Pamelstraat) kreunen onder de parkeerdruk.

Het nieuwe beleid wil een antwoord bieden op die problemen. "Het gebrek aan vrije parkeerplaatsen in het centrum en het 'zoekverkeer' dat door cirkeltjes te draaien op zoek naar een vrij plekje de mobiliteit van de stad bemoeilijkt is op termijn echt een bedreiging voor onze middenstand. Bij ongewijzigd beleid zullen we ongetwijfeld marktaandeel verliezen aan andere steden, grote baanwinkels en de webshops omdat bezoekers te veel tijd verliezen om parking te vinden," vertelt schepen van Mobiliteit Wouter Vande Winkel.

Door gedifferentieerde tarieven wil het beleid een antwoord formuleren. Er komen vier parkeerzones, elk met een verschillend tarief. Zone rood zijn die straten met veel handelszaken waar er extra nood is aan veel circulatie op de parkings. Daar blijft het gratis kwartier bestaan, net als het 1 euro voor een uur tarief, maar voor anderhalf uur betaal je al twee euro en voor twee euro zelfs drie euro. "Daar staat tegenover dat we op de parkings op wandelafstand van het commercieel centrum (Twijnsterplein, OCMW-parking) een zeer laag tarief van 50 cent per uur hanteren. Op die manier willen we wie meer tijd nodig heeft in de stad stimuleren om even buiten het kerncentrum te parkeren en op die manier ruimte vrij te houden voor mensen die slechts kort enkele boodschappen willen doen," verklaart Vande Winkel.

In de straten rondom het commerciële centrum ? zone oranje ? blijft het huidige tarief van 1 euro per uur bestaan. De buitenwijken worden dan weer blauwe zones, om de lokale parkeerdruk tegen te gaan.

Voorzitter Jordy De Dobbeleer benadrukt dat dit beleid moet leiden tot een autoluwere binnenstad, maar ook de commerciële belangen van de lokale middenstand veilig stelt: "Shoppen in Ninove is er door de toenemende parkeerdruk niet eenvoudiger op geworden. Door het verkeer af te leiden naar de parkings net buiten het centrum en het aanbieden van een alternatief door het gratis fietsleensysteem willen we Ninove nog meer op de kaart zetten als commercieel centrum in onze brede regio."