Nieuw vervoersplan NMBS: Cornu reageert eindelijk op brieven en motie

21 Januari 2015

Nieuw vervoersplan NMBS: Cornu reageert eindelijk op brieven en motie

Het nieuw vervoersplan van de NMBS dat in werking treedt op 14 december, brengt heel wat veranderingen met zich mee voor de Ninoofse pendelaars. Het huidige dateert immers van 1998. Voor Ninove verdwijnen de rechtstreekse treinen naar Brussel in de spits. Er komen wel bijkomende spitsverbindingen naar Denderleeuw en een verbinding naar Edingen en Halle. Ook de laatste twee treinen van Denderleeuw naar Ninove (22u57 en 0u07) zouden verdwijnen. Schepen van Mobiliteit Wouter Vande Winkel vroeg verschillende keren om overleg en bijsturing van de eerste plannen. De NMBS bleef aanvankelijk stoïcijns doof en antwoordde niet. De stad ging niet akkoord met deze manier van werken en de plannen. In een motie van de gemeenteraad werd verzocht om de plannen bij te sturen. In een schriftelijke reactie van de gedelegeerd bestuurder van de NMBS Jo Cornu, werden de aanpassingen aan de oorspronkelijke plannen toegelicht. Zo blijft de voorlaatste trein van Denderleeuw alvast rijden (trein van 22u55 in D'leeuw naar G'bergen) en kreeg het stadsbestuur ook de schriftelijke garantie dat de nieuwe dienstregeling van de NMBS geen afbouw van het aantal zitplaatsen zou betekenen. Wat betreft de rechtstreekse (gekoppelde) treinen werd de verhoopte aanpassing niet uitgevoerd omwille van het vertragingsrisico door de koppeling.

Schepen van Mobiliteit Wouter Vande Winkel is alvast tevreden met de garanties dat de nieuwe dienstregeling geen afbouw van het aantal zitplaatsen tijdens de spits betekent:  "Gedelegeerd bestuurder Jo Cornu heeft ons op dat vlak gerustgesteld: het aantal zitplaatsen stijgt van 4600 naar 5900 tijdens de ochtendpiek."

Groen houdt echter de vinger aan de pols en zal de nieuwe dienstregeling nauwgezet evalueren. 

Groene bestuursleden Jordy De Dobbeleer en Annelies Lievens, beiden trouwe pendelaars richting Brussel, willen de invoegetreding van het vervoersplan afwachten. "Op zich is het  een goede zaak dat het totaal aantal zitplaatsen tijdens de pieken stijgt," zegt De Dobbeleer, "maar we boeten wel sterk in aan comfort. De rechtstreekse verbinding was niet alleen comfortabel omdat je in Denderleeuw geen overstap had, maar ook omdat je op die trein gegarandeerd een zitplaats had. Wij vrezen dat pendelaars uit Geraardsbergen-Ninove voortaan tijdens de spits op overvolle treinen terechtkomen en zullen moeten rechtstaan."

"We zullen het nieuwe vervoersplan ook op vlak van stiptheid evalueren," vervolgt Annelies Lievens, "De NMBS beweert immers dat de rechtstreekse verbinding met Brussel afgeschaft wordt om de betrouwbaarheid van de verbinding te verhogen. We zullen zeker nagaan of ze dat engagement voor stiptere treinen nakomen."

Groen hoopt ook dat op termijn de rechtstreekse verbinding toch opnieuw kan ingevoerd worden. "We begrijpen dat men voldoende marge wil om zo weinig mogelijk vertragingen te hebben," stellen Lievens en De Dobbeleer, "maar indien in 2015 blijkt dat het vervoersplan vlot genoeg draait, dan betekent dit een opportuniteit om de rechtstreekse verbinding naar Brussel te herstellen".