Retailcentrum N8 Outer afgevoerd: Opluchting voor de mobiliteit én middenstand
21 Januari 2015
Wie dagelijksBrakelsesteenweg
Onze Groene schepen van Mobiliteit Wouter Vande Winkel verdedigde met succes de visie van het stadsbestuur dat de Brakelsesteenweg een winkelcentrum van 10.000 m² en vooral het daarbij horende extra verkeer niet aankon. De N8 is op dit moment immers al verzadigd, de extra trafiek die een dergelijk centrum met zich zou meebrengen zou die verzadiging en de files enkel doen toenemen.
Voorzitter Jordy De Dobbeleer is formeel: "Onze schepen verdient meer dan een pluim, want dit is ook uitstekend nieuws voor onze lokale middenstand. Het spreekt voor zich dat een retailcentrum van 10.000 m² rechtstreeks in concurrentie zou gaan met onze lokale handelaars en een directe invloed zou hebben op hun zakencijfer. Met Groen staan we voor een versterking van de lokale middenstand in de handelskern, niet voor een beleid dat de rode loper uitrolt voor de grote winkelketens."
Toch heeft die motivering geen enkele rol gespeeld in het dossier. Inzake ruimtelijke ordening was het dossier van het retailcentrum immers al rond. Het stadsbestuur had echter fundamentele vragen bij de ontsluiting van het retailcentrum door twee rotondes kort na elkaar. "We konden het dossier dus enkel nog inzake mobiliteit tegenhouden, en dat hebben we gedaan. Op de Regionale Mobiliteitscommissie konden we succesvol aantonen dat de komst van het retailcentrum de doorstroming op de N8 ernstig zou bemoeilijken," vertelt schepen van Mobiliteit Vande Winkel. Twee aspecten spelen daarbij een grote rol. Er is enerzijds het feit dat de N8 op dit moment al verzadigd is. "Dat merken we heel duidelijk aan de cijfers voor bijv. de Heirebaan in Denderwindeke, de populairste sluiproute richting Geraardsbergen. Daar passeren wekelijks 20.000 voertuigen, die de drukke spits rond Ninove vermijden," zegt Vande Winkel, "Nu nog eens extra verkeer genereren op de N8 met daarbovenop twee rotondes die een rem op de doorstroming zetten is geen goed idee. Daar zouden de omliggende dorpen ? Appelterre-Eichem in de eerste plaats ? zeker de invloed van voelen door een toename van het sluipverkeer."
Het grootste probleem was echter de verkeersafwikkeling op zaterdag, de drukste winkeldag van de week. Zaterdag zou het winkelcomplex immers niet minder dan 2750 extra bewegingen creëren. "De studie toonde bovendien dat er een reële parkeercapaciteit (dus na aftrek van de parkeerplaatsen voor het personeel) van 260 plaatsen was, terwijl het centrum zaterdag 300 tot 330 bezoekers per uur verwachtte. De rotonde die het centrum zou aansluiten op de Brakelsesteenweg dreigde dus volledig vast te lopen op zaterdag aangezien 40 tot 70 wagens gewoon geen plek meer hadden op het parkeerterrein," zegt Vande Winkel.
Of het dossier daarmee werkelijk volledig van de baan is, is nog niet 100 procent zeker. De projectontwikkelaar kan immers steeds een nieuw dossier indienen met een alternatief voorstel. Vande Winkel durft dat echter sterk te betwijfelen en meent dat het dossier naar alle waarschijnlijkheid definitief van de baan is: "Feitelijk komt het advies van de kwaliteitsadviseur er op neer dat de ontsluiting volledig anders geregeld moet worden. Concreet zal dat via een verkeerslichtengeregeld kruispunt moeten zijn ? en dat zal het Agentschap Wegen en Verkeer nooit toestaan ? ofwel via een systeem van dubbelstrooksrotondes in plaats van de voorgestelde eenstrooksrotonde. Dat laatste kost echter stukken van mensen en brengt dus de rentabiliteit van het project in gevaar. Bovendien is het advies ook redelijk negatief over rotondes tout court, dus ook dat voorstel zal niet evident zijn."