sp.a-Groen wil Cambio in Ninove

12 Januari 2012

Wouter Vande Winkel: "Cambio in Ninove levert grotere ecologische winst op dan de aankoop van een elektrische auto." Af en toe zouden we willen dat ons kernthema iets minder gecompliceerd was. Op de gemeenteraad plaatsten we immers vraagtekens bij de aankoop van een elektrische auto door Stad Ninove. Kostprijs: 47.000 euro, waarvan 20.000 euro gesubsidiëerd en 27.000 euro ten koste van de stad. Onze bedenkingen bij een elektrisch voertuig werden uiteraard op ongeloof onthaald. En toch is het een logische redenering. De elektrische wagen die de stad wil aankopen zou immers ten dienste staan van de stadsdiensten die slechts af en toe een verplaatsing moeten maken. Momenteel moeten de medewerkers in dat geval te voet naar het AGB DN stappen om een wagen op te pikken, wat uiteraard niet ideaal is. Maar of een elektrische wagen dan de beste oplossing is?

Twee jaar geleden al stelden we via het AGB DN voor om het probleem op te lossen via Cambio, het autodeelsysteem waar onder meer De Lijn in participeert. Op die manier creëer je een win-winsituatie: de stad neemt een vast aantal kilometers op zich bij Cambio, waardoor het voor Cambio rendabel wordt om in een relatief kleine centrumstad als Ninove een standplaats in te richten. Op de gemeenteraad antwoordde de meerderheid dat de aankoop van een elektrisch voertuig de voorbeeldfunctie van de stad in de verf moest zetten. Bovendien stelde de bevoegde schepen vragen bij de haalbaarheid van Cambio in een stad van de omvang van Ninove. "Wat dat laatste betreft verwezen we meteen naar Turnhout, met 40.000 inwoners perfect vergelijkbaar met Ninove," vertelt raadslid Wouter Vande Winkel, "sinds 2009 zijn daar 3 standplaatsen voor Cambiovoertuigen. De stad maakt er gebruik van voor personeel dat niet dagelijks over een wagen hoeft te beschikken. Tegelijkertijd staan de wagens ter beschikking van de bevolking." Groen-voorzitter Jordy De Dobbeleer heeft bedenkingen bij het argument van de voorbeeldfunctie van de stad: "In dergelijke dossiers moet je toch in eerste instantie kijken naar de ecologische winst van een project. En dan is het duidelijk dat ons voorstel van Cambio ecologisch gezien de betere keuze is." De cijfers in andere steden tonen immers aan dat elke Cambiowagen tussen de 6 en de 8 andere voertuigen uit het verkeer houdt. Door de beschikbaarheid van een Cambiovoertuig besluiten mensen die in de buurt werken of pendelen immers hun eigen wagen van de hand te doen, of geen of een tweede wagen niet aan te kopen. Een wagen die weinig gebruikt wordt kost immers gigantisch veel in verhouding tot het aantal kilometers dat je er mee aflegt. Vertrekken we van een absoluut minimum, met een Cambiostandplaats op het binnenplein van het stadhuis en op de parking van het station, dan houden we 12 wagens uit het verkeer en dit zonder een investering van 47.000 euro, waar je toch een pak andere dingen mee kan doen. "Zowel ecologisch als inzake mobiliteit een veel betere keuze dan een elektrisch voertuig met het logo van Stad Ninove op," besluiten De Dobbeleer en Vande Winkel. Het kartel sp.a-Groen hoopt nog een compromis te bereiken. "Als het lukt om de elektrische wagen in het Cambio-systeem te brengen, waarbij de wagen 's avonds en in het weekend ter beschikking staat van de burger, slaan we twee vliegen in één klap," concludeert Vande Winkel.