06 apr 2015

Stadsbestuur bereid naar Raad van State te trekken

Het is het stadsbestuur menens met haar intentie het nieuwe winkelcentrum langs de N8 met alle mogelijkheden tegen te houden. De stad laat zich voortaan immers juridisch begeleiden met het oog op een procedure voor de Raad van State. De houding van de lokale n-va is ronduit onbegrijpelijk. Vlaams minister van Openbare Werken en Mobiliteit Ben Weyts heeft het verzoek van het stadsbestuur van Ninove om het positief mobiliteitsadvies rond het winkelcentrum in heroverweging te nemen naast zich neergelegd. Met die beslissing kan de ontwikkelaar in principe een bouwvergunning aanvragen, maar zo ver is het nog lang niet. Het stadsbestuur van Ninove bereidt zich immers voor op verder juridische stappen om de komst van het winkelcentrum te verhinderen. "We gaan onze troeven niet op tafel gooien, maar de mobiliteitsstudie rond het project rammelt langs alle kanten," vertelt schepen van Mobiliteit Wouter Vande Winkel, "Om maar één ding te noemen: de parkeerbehoefte is volstrekt onvoldoende, maar wordt gerechtvaardigd door een gemiddelde verblijfsduur van 25 minuten. Dat vertrekpunt  is uiteraard te gek voor woorden: je moet je maar eens proberen voorstellen dat de gemiddelde bezoeker slechts 25 minuten nodig heeft om een parkeerplek te vinden, zijn keuze te vinden, af te rekenen én opnieuw te vertrekken?"

Het stadsbestuur laat zich voortaan begeleiden door een gespecialiseerd advocatenbureau met het oog op een mogelijke procedure. Vande Winkel betreurt wel dat de stad als lokale overheid zo veel tijd, energie en middelen moet steken een project tegen te houden dat geen steek houdt. "Dit kan ons ettelijke duizenden euro's kosten," verklaart Vande Winkel, "Terwijl de tekortkomingen in het dossier zonneklaar zijn."

OCMW-raadslid Jordy De Dobbeleer vindt de vastberadenheid van het bestuur logisch. "Winkelcentra buiten het centrum die onbereikbaar zijn met het openbaar vervoer, dat is toch niet meer van deze tijd?", vertelt De Dobbeleer, "Bovendien worden zowel de binnenstad als Ninia Shopping Center en zelfs het nieuwe Limoncello-blok tegenover het stadhuis geconfronteerd met leegstand. In die omstandigheden nog eens een winkelcentrum bijbouwen dat de omvang van Ninia benadert is planologische waanzin."

Bij Groen heerst ook ongeloof over het standpunt van de lokale n-va, die als enige partij het project steunt. "Het gebrek aan eensgezindheid binnen de gemeenteraad is jammer en daar heeft de projectontwikkelaar al dankbaar gebruik van gemaakt," zegt Vande Winkel, "terwijl het eigenlijk zo eenvoudig is: een half miljoen wagens extra op de drukke N8 en 10.000 m² winkelruimte bij terwijl studies aantonen dat de leegstand in Ninove toeneemt ? beide cijfers drukken in een notendop uit waarom dit project geen goed idee is."